Kávés ötlapos- azaz "szalagárés" süti



Ami nálam most négy lapból áll. Mikor hogy tartja kedvem. :) Anyukám vaníliakrémmel készíti, Ő Hófehérkének hívja. Anyósom sűrű, majdnem fekete cikóriakávés krémmel tölti, náluk simán Ötlapos névre hallgat. Barátnőm anyukája a címben említetten beszél róla, és nem ő az egyetlen, aki ezt a fura szót használja. Én pedig anyum és anyósom krémjei közötti arany középúton maradok, bőven vaníliás, de nem túl édes, és remek módon kávés, de nem keserű.




Azaz

50 dkg liszt
10 dkg zsír
12 dkg cukor
1,5 dkg szalalkáli feloldva 3 evőkanál tejben

A lisztet cukrot elmorzsoljuk a zsírral, majd a szalalkálival gyúrjuk könnyen nyújtható tésztává. Ha kell, tejet adhatunk még hozzá.

Félórás pihentetés után, 5 cipóra osztjuk. Gáztepsi nagyságra nyújtjuk, majd a lisztezett lemezen, 180 °C-on egyenként megsütjük. Nem szabad barnára sütni! A lapot tiszta konyharuhára csúsztatjuk, sütjük a következőt. Óvatosan tehetjük egymásra is a lapokat, míg be nem töltjük.

Krém

5 evőkanál liszt
5 evőkanál cukor
1 vaníliarúd kikapart magjai
1/2 tej
2 evőkanál cikória kávé
------------
20 dkg porcukorral kihabosított 25 dkg vaj

Lisztet és cukrot a tejjel és kávéval krémes sűrűre főzzük, langyosan elkeverjük a cukros vajjal.

A lapokat betöltjük a krémmel, tetejére is jusson egy vékony réteg, majd hűtőbe tesszük minimum egy napra! Ez fontos, muszáj átpuhulnia, különben nem élvezhető igazán!

Nagyon kiadós, finom sütemény.



Megjegyzések

  1. Nagyon szépséges, régen ettem szalagóriást :), mert mifelénk meg így hívták...
    Szép estét.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szalag Óriás! :) Igen, a szalalkális süti a desszertek tócsnija, azaz nemhogy tájanként, de családonként más-más kicsit a recept és a név, mégis ugyanarról beszélünk. Szeretem a kissé ódon, kedves neveket. :)

      Törlés
  2. Nagyon retro, azokat csípem! Jöhet egy tálcával ;)

    VálaszTörlés
  3. Névtelen3/05/2013

    A világ legjobb sütije! lol. Egy nap alatt megeszem egy tálcával. Születésnap, karácsony, újév, húsvét, jeles nap nincs nélküle.

    VálaszTörlés
  4. Szia, Dina!
    Már néhányszor végignéztem a blogodat, mert Tőled kell választanom a Blogkóstolóra. A gyönyörű tortáid meghaladják az én képességeim, így a sütik között nézelődök. Van néhány jelölt, de újra és újra ehhez a sütihez térek vissza. Most néztem át jobban a hozzávalókat, s szemet szúrt, hogy nincs tojás a tésztában. Biztos, nem kell bele?
    Cikória kávéval meg réges-rég nem találkoztam, majd őrölt babkávét használok helyette.
    Üdv. Gerdi

    VálaszTörlés
  5. Szia Gerdi! Jól látod, nincs benne tojás! Ugyanúgy, mint ahogyan az alap linzerben sincs, technikailag ugyanúgy kell összeállítani. Elmorzsolod a hideg (!) zsírt a liszttel, cukorral, közepébe a kevés tejben oldott szalalkáli, majd gyors mozdulatokkal omlós tésztát gyúrsz belőle. Lisztfüggő, hogy igényel-e még tejet, nekem nem szokott. Ne gyúrd túl, akkor gumis, erős, szívós tészta lesz belőle, ami nem omlik, hanem kemény sütés után. Gyakorlatot igényel, de nagyon szorítok! A babkávéval viszont óvatosan, jóval erősebb, és szemcsés is marad, inkább akkor instant (nem 3 az 1-ben, hanem sima) kávét ajánlanék! :) Sok sikert! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dina, köszönöm szépen a választ! Még ma szeretném megsütni, de olyan meleg van.... megvárom az estét:-)

      Törlés
  6. Kávékrémmel szeretem én is. A legjobb süti a mézes-krémes után.

    VálaszTörlés
  7. Névtelen1/31/2017

    Kedves Dina! Megsütöttem, de sajnos csalódtam. Igyekeztem gyors ütemben morzsolni a tésztát, ahogy illik, de ha nem teszek bele tojást, akkor bizony soha nem áll össze olyanra, hogy nyújtható legyen. Vagy esetleg ha több tejet teszek bele, de a 3 evőkanál kevésnek bizoyult. Végülis megoldottam, ezzel nincs is gond, jó lett. Viszont a krém... Finom, de jobb lett volna a megérzésemre hallgatni, és a jól bevált vaníliakrémemet elkészíteni, amiben egy deka liszt sincs, mert tojássárgával sűrítem, esetleg még egy kis keményítővel. Így most egy lisztkrémmel töltött liszt (süti) lett a végeredmény, sebaj.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen! (Úgy bírom egyébként, valami fura oknál fogva a negatív hozzászólások sosem tartalmaznak nevet...)
      De igen, összeáll. És nem, nem kell tojás bele. Halomszám sütjük bent az üzemben, ugyanígy, és mindig sikeres. Ez a recept, így, ahogy van, grammra pontosan megegyezik a nagymamám és az anyósom füzetében íródottakkal, amit nem is csodálok, mert ez az, ami. Ebbe nem sárgájás krém kell, keményítő meg pláne nem. És nem lisztízű, vagyis annak, aki sosem evett, annak lehet, hogy más, persze, de ez így, ebben a formában sül minden egyes évben karácsonykor anyósomnál, három tepsivel, és morzsára elfogy, amint megvágjuk. És tök furi, de a melóhelyemen is ez a legkedveltebb, nem tudunk elegendőt sütni belőle sosem. Hát, ez van. Ízlések és pofonok. :) Üdv, Dina

      Törlés

Megjegyzés küldése