Mogyoróvajas vajkaramella (Praliné Paradicsom után szabadon)



Imádom a vajkaramellát, ehhez kétség sem férhet. Karácsonykor az a minimum, hogy a szaloncukrok döntő többsége ez. Előfordul többféle ízesítéssel, egyszer nagyon régen mogyorósat is kóstoltam, az valami isteni volt.

A minap Praliné Paradicsom készített mogyoróvajas omlós cukorkát csokibevonattal, és akkor megfogadtam, hogy ezt én is, mert muszáj! :))

Az ő receptje tök más, mint amit ismerek, ki akartam próbálni és bár úgy hittem, hogy van itthon sűrített tej, tévedtem, és nem is kaptam elérhető közelségben, így főztem én hozzá. Azaz valahogy úgy, na.

Lényegében egész más lett a  recept, mint amit ő alkotott, és el is szúrtam, ami ugyebár már elvárt dolog.

Szóval. Ha vajat ír egy recept, akkor az vaj legyen, ne pedig Ráma margarin. Ha zsíros tejről beszél, az nem a 1,5-ösre vonatkozik, a tejszín vonatkozásában sem ártana, ha állati habtejszín lenne, nem pedig növényi habalap. Mondom ezeket elsősorban magamnak, hisz a lényeg pont a tejcukor karamellizálása lenne, ha épp nem olcsón-gyorsan Dináról lenne szó! :D

Nekem dupla adag kell mindenből alapból, számolva azzal, hogy négyen vagyunk, és ha nekik nem is ízlene véletlen, akkor nekem lesz sokáig dugi-nasim, ami ha nem is tökéletes, akkor is én csináltam, és édes, úgyhogy "márcsakazértis" sem fogom kukába penderíteni. :)

Én így csináltam:

32 dkg cukor
3 dl tejszín(-nek csúfolt növényi habalap)
6 dkg méz
4 dl tej
12 dkg vaj (ami nálam Ráma volt)

14 dkg mogyoróvaj (ez saját, sós mogyorós, ez isteni, hibátlan, emiatt kihagytam a plusz sót)

és 0 dkg csoki, mert arra már nem volt érkezésem, hogy bevonjam, a család az első kóstoló után egybehangzóan leszavazott, nem kell az rá, így akarom, és kb. 2 óra múlva már nem is volt belőle.

Ami nehézség volt, hogy baromi lassan akart karamellizálódni (nem túl sok tejcukor volt benne...), és a sűrűsége sem akart úgy alakulni, ahogy kéne, így aztán 1 órás kavargatás után feladtam, levettem a tűzről, rákanalaztam a mogyoróvajat, hagytam kézmelegre hűlni, majd alaposan átdolgoztam, formába öntöttem, kihűtöttem, daraboltam.

Kissé világosabb, kicsit lágy, nem olyan karamellízű, de intenzíven mogyorós fincsiség lett belőle.

Nem rossz, de a legközelebbi jobb lesz. Teavaj, állati tejszín, sűrített tej. Muszáj. :)



Megjegyzések

  1. Így is nagyon guszta! Pont az almácskáimhoz olvasztottam karamellt, hát nyilván kinyalogattam a lábosból a maradékot :) Amúgy hajrá teavaj, én a Rama-val már rég leálltam - borzasztóan műíze van, és nem is olcsóbb sokkal. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. pedig most "úrizálok" egy ideje, azaz régebben csak az olcsóbb margarinok mentek, aztán azok már olyan borzalmasak, hogy bár drágább, de Rámázok, még mindig az a legjobb ízű margarin. A teavaj nekem már szinte elérhetetlen, míg a kocka vagy tégla marg. kilója 1000.- körül kijön, addig a vaj nálunk minimum a duplája...elég nagy luxus nekem, de 10 dekát ki fogok bírni, ha a pocakomról van szó! :)

      Törlés

Megjegyzés küldése