Keksztekercs


Nálunk karácsonyi süti. Hogy miért? Nem tudom, de arra emlékszem, hogy olyankor mindig volt a hűtőben pár tekercs, és hogy gyerekként főleg csak a tésztáját szerettem, ezért a gyürkéjéért ment a harc, illetve ha már nem volt végük a tekercseknek, akkor a szeletből először kinyalogattam a krémet, és csak végül, utolsó finom falatként ettem meg a kakaós kekszes masszát. Amikor a lelkemre kötötték, hogy márpedig ne nyúljak hozzá, osszuk be, akkor éles késsel leheletvékony szeletkét vágtam, és sokáig, sokáig tartottam a számban, hogy érezzem az ízét. :)

Most viszont egészben, a krémet és a masszát együtt szeretem, de még mindig erős érzelmi reakciót vált ki. Mégis, pedig bármikor elkészíthetném, ritkán kerül rá sor. Fura mi? :) Tény hogy most nagyon hamar elfogyott, és amikor rá akartam szólni a srácaimra, hogy elég már, osszuk be - nem tettem, csak mosolyogtam, és megígértem magamnak, hogy sokkal sűrűbben készítem, hiszen imádják. :)

Kell hozzá:

500 g darált háztartási keksz
50 ml rum
100 g darált dió
100 g porcukor
4 evőkanál kakaópor
3 evőkanál baracklekvár
180 g olvasztott vaj

A krémhez

200 g vaj
150 g porcukor
1 citrom reszelt héja és leve

A darált kekszből 2 evőkanálnyit félreteszünk a nyújtáshoz, hengergetéshez. A többi szárazanyagot tálba szórjuk, összekeverjük, majd jöhet a rum, a vaj és a lekvár. Ha túl száraz lenne, még lefőzött kávéval is lazíthatjuk, csak jót tesz az ízének. Kissé lágynak kell lennie, hiszen a keksz még dagad, a hűtőben a vaj megköt, így a rövid (1-2 órás) pihentetés alatt szépen összeáll. Addig kikeverjük a krémet.



A vajat a porcukorral habosra kavarjuk, hozzáadjuk a citrom héját, és lassan a levét is. Én édesebb szájú vagyok, nálam 200 g simán belefér. A krémet nem fagyasztjuk ki, csak hűvösre tesszük, így könnyebb kenni.

A kekszes masszát én mindig fólián nyújtom (oldalán és alján felhasított erős bevásárlószatyor kimosva), így sosem tapad le. Sütőpapír is jó, de nálam rögzült a fólia. Két réteg között nyújtjuk nagy téglalappá, közben kezünkkel az oldalakat egyengetjük, tenyerünk élével visszanyomjuk egyenesre, közben figyelünk, hogy egyenletes vastagságú legyen. 3-4 milliméter vastag legyen a tészta. Levéve a felső fóliát, megkenjük a krémmel úgy, hogy a széleken 1-1 centit, és a végén 3-4 centit üresen hagyunk. Most az alsó fólia segítségével szépen feltekerjük. Nem törjük, nem nyomorgatjuk, nem fekszünk rá, csak az első tekerést feszítjük, a többi elvégzi a gravitáció, azaz a felemelt fóliáról szépen feltekeredik. Ha kész, akkor a fóliával be is tekerjük egészen, a két végét megcsavarjuk, mint egy szaloncukrot, és most alakíthatunk rajta kicsit. benyomhatjuk a végeket, ha vékonyabbak, hengergethetjük egyenletesebbre. Fóliával együtt tesszük tálcára, és minimum egy napra hűtőbe. Másnap kitekerjük, darált keksszel szórjuk, és szeleteljük. 


Aki nem szereti a citromos krémet, tehet bele kókuszt is, úgy is nagyon finom, vagy akár gesztenyepürét is, a tekercsek közepén meggyszemmel (azaz a massza szélére, az első tekeréshez), szóval nincs kőbe vésve a recept, simán variálható.

Nekem  ez a favorit. :)


Dina világa a facebookon is elérhető, így biztosan nem maradsz le semmiről! :)

 Valamint minden édességet, desszertet kedvelőt várunk szeretettel szintén a facebookon, a DesszertSarok csoportban!







Megjegyzések